Nama Itu Miliknya

Puteraku Muhammad ‘Irfan. Nama pilihan yang terbaik dari beberapa yang dipilih untuk memenuhi tuntutan. Bukan sesuatu yang mudah untuk di letakkan nama kepada seseorang, salah makna takut buruk nasibnya kelak.

Pilihan yang tepat bukan sekadar keindahan perkataan, tetapi juga pada bahasa dan perucapan yang mudah difahami dan mudah dilafazkan. Tiada short form yang boleh merosakkan makna namanya. Itulah dasar pemilihan nama yang sebaik-baiknya.

Kelahirannya yang jatuh pada bulan yang sama (9 Rabiulawal 1431 Hijriah) dengan bulan Maulid Nabi Muhammad S.A.W (12 Rabiulawal) menjadikan nama Muhammad diletakkan dengan rasmi sebagai nama pertama puteraku ini. Selain itu juga, adalah menjadi hajatku dan zaujah mengkehendaki Muhammad sebagai namanya jika kami menimang seorang putera.

‘Irfan yang membawa maksud Kebijaksanaan, Kesyukuran dan Pengetahuan menjadi pilihan kedua bagi menyempurnakan nama puteraku ini sebagai hajat agar dirinya kelak menjadi insan yang bijaksana, bersyukur dan berpengetahuan luas.

Seperti yang telah aku nyatakan, pilihan ini berdasarkan makna yang baik. Melihat kembali kepada perjalanan aku dan zaujah dalam menghadapi kehidupan berkeluarga yang baru setahun jagung ini menjadikan diriku sedikit sebanyak  matang dengan hiruk-pikuk kehidupan dunia. Kadang-kadang kerohanian terlupa dek mengejar keduniaan. Tapi apakan daya diri ini yang lemah selalu membuat silap.

Aku bersyukur dengan limpah kurniaan nikmat dan berkat yang diberikan kepada aku dan keluarga. Dengan kelahiran kedua ini dan pemilihan namanya yang indah dan penuh makna memberi kekuatan padaku untuk menjadi seorang bapa seperti ayah dan ibuku yang memelihara, mendidik dan mengajar aku menjadi manusia bukan hayawanu natiq (haiwan yang berfikir).

Aku berfikir agar inilah caranya, inilah maknanya, inilah ketentuan dari Yang Esa agar anakku dinamakan itu kerana nama itu miliknya.

Wallahu’alam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: