Berniaga Itu Susah?

Susahkah berniaga?.. Siapa kata berniaga itu mudah?.. (baca sampai habis tau!)

Tak ada apa dalam dunia ini mudah. Hatta mahu buang air besar pun memerlukan “kepayahan”. Jadi apa yang susah sebenarnya?

Seorang pengusaha restoran. Bangun pagi pergi pasar beli barang basah – sayur, ikan, ayam, daging, dll. Balik pasar urus barang yang dibeli tadi, tengok balance sheet kalau ada yang kurang atau terlebih beli. Sedikit short boleh kacau akaun hari esok. Tengahari layan pelanggan dan jaga kaunter bayaran hingga petang. Waktu petang pergi ke kedai runcit untuk dapatkan barang runcit – gula, beras, kopi, teh, susu cair, dll. Malam menjelang, tauke kira-kira untuk bayar gaji pekerja, ada yang bayar bulanan, dan ada yang bayar harian. Kadang-kadang, kalau ramai pelanggan masuk kedai, maka masyuk la incomenya, kalau kurang maka kuranglah incomenya. Itu tak kira pasal persaingan, santau-santau, dengki-dengki. Kalau ada pekerja antarabangsa – Indon, Bangla, Myanmar ke yang tak ada permit kerja – mata-mata RELA menjeling aje. Sekali kena rush, maka esok kedai tutup sebab tak ada pekerja.

Seorang pengusaha kedai runcit. Pemeriksaan kira-kira kena teliti sebab margin keuntungan kedai runcit tak besar. Hari-hari kena jual barang dari kedai sebanyak mungkin, baru nampak duit masuk. Kalau ada jual barang basah, pagi-pagi lagi kena keluar beli barang basah. Kena cari tempat murah, baru jual dapat untung. Tekanan bayaran bil-bil utiliti tak macam restoran – api dan air tinggi, hanya risau bil elektrik sahaja sebab kebanyakan kedai runcit kurang-kurang ada dua tiga peti ais atau chiller. Masalah besar bila stok barang selalu habis dan stok baru lambat sampai, maka tauke kena pandai budget keluar masuk stok barang agar stok sentiasa ada dan pelanggan dapat apa yang mereka mahu beli. Kalau ada short, biasanya terjadi bila stok kena curi dengan pelanggan, malah ada juga pekerja yang mencuri – bukan setakat stok barang-barang, tapi duit. Selain tu ada juga barang-barang tak laku, maka barang tu buruk dan tak boleh dijual. Tauke kena pastikan tarikh tamat tempoh satu-satu barang dengan betul agar tak ada laporan dari pelanggan kata kita jual barang buruk dan tamat tempoh.

Pengusaha MLM. Selalu orang kata perniagaan ini senang dan mudah –  “buat bisness di rumah pun dapat 2-3 ribu sehari” – itulah bunyi iklan mereka. Bila masuk jadi ahli, biasanya kena keluarkan modal. Keluar modal ciput, untung boleh jadi besar, tapi gantinya ialah usaha untuk jual barang dan cari ahli ramai kena kuat. Keluar modal besar, untung pun boleh jadi besar dan besar, tapi tak perlu kerja keras jual barang dan cari ahli yang ramai. Ramai yang berjaya, dan ada juga yang kecundang. Yang terawal menyertai perniagaan ini biasanya mudah berjaya berbanding mereka yang lambat, lebih-labih lagi bila ramai orang dah tahu perniagaan ini, maka banyak pula cerita yang tak sedap kita dengar. Risiko penerimaan sentiasa ada. Kadang-kadang kawan boleh jadi lawan, tapi lawan pun boleh jadi kawan. Cemuhan lebih banyak diterima dari sokongan. Lebih-lebih lagi bila perniagaan sedang naik, maka kemewahan ditunjuk dengan kereta mewah, bila perniagaan dah jadi tepu, kereta mewah pula kena tarik. Malu ooo..

Perunding insuran dan takaful. Hari-hari kena ingatkan orang pasal mati dan sakit, dan hari-hari juga kita ingatkan diri kita mengenai mati dan sakit. Lagi tertekan. Kalau kaki buka kaunter, satu hari kena tegur orang sekurang-kurangnya 20 – 30 orang untuk dapat buat 5 – 6  presentation. Dalam  5 – 6 presentation tu, hanya 1 – 2 yang membeli insuran atau mmenyertai takaful. Bagi orang baru, tekanan muka tebal dan gugup memang dah wajib. Mulut kena petah untuk jawab penolakan, tapi silap-silap haribulan, perunding itu sendiri kena belasah dengan prospek. Kalau seminggu tak hantar kes, pengurus agensi buat “ceramah ringkas” tetapi padat dan pedih. Setiap bulan kena ada target jualan. Tak capai target kena sekali lagi “ceramah ringkas”. Celik mata terus capai telefon buat appoinment. Bila habis prospek, kena cari. Kurang-kurang 50 prospek sehari. Mau pecah kepala pikir strategi.

Memang susah nak berniaga ini. Kalau setakat nak berniaga alas perut baik tak payah berniaga. Berniaga ini susah bagi mereka yang hanya mahu duit tambahan, sebab boleh menyusahkan pelanggan yang membeli barang dengan kita. Kalau peniaga itu menawarkan perkhidmatan, maka terdapat follow-up yang perlu dilakukan. Kalau setakat cash and carry tak apa, api bila ada report susah juga.

but don’t get me wrong

Apa yang aku ceritakan di sini adalah sisi negatif satu-satu perniagaan. Susah dan jelek untuk mengusaha perniagaan perlu diketahui. Banyak lagi perniagaan yang belum aku ceritakan, sekadar ini sahaja yang boleh aku kongsikan di sini berdasarkan pengalaman aku. Tapi ada yang positif bila dilihat sebaliknya, mungkin entry selepas ini akan menceritakan positifnya pula.

Wallahu’alam.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: