40 Hari

Alhamdulillah, sudah hampir 31 tahun aku hidup di muka bumi dan berbagai pengalaman dan ilmu yang aku pelajari secara langsung dan tidak langsung. Tapi kalau nak dibandingkan dengan mereka yang sudah mencapai jubli emas, apalah sangat aku ni.

Bila bercerita tentang kematian, kebiasaan masyarakat kita iaitu ahli keluarga akan melakukan tahlil untuk si arwah agar ia tenteram di alam kubur.  Secara syara’nya aku tak pasti sebab tak habis mengaji lagi bab ini, tapi secara adat memang selalu berlalu di mana-mana sahaja ceruk Malaysia ini. Paling lama pun 3 hari 3 malam yang pernah aku lalui, paling cepat pun sehari sahaja iaitu pada hari arwah dikebumikan iaitu pada malamnya. Malah ada yang tak buat pun kenduri tahlil arwah.

Adat di kampung aku, sudah memadai sehari kenduri tahlil. Itupun dengan niat juadah yang disajikan kepada tetamu adalah amalan sedeqah amal jariah untuk si arwah tersebut.  Sebab ada Hadis yang menyatakan bahawa apabila matinya seorang manusia maka terputuslah dia dengan dunia kecuali 3 perkara iaitu: (1) Sedeqah jariahnya, (2) Ilmu yang bermanfaat, (3) Doa anak-anak si mati yang soleh dan solehah.

Baru-baru ini ada ahli keluarga aku yang meninggal. Pada aku bab kenduri tahlil arwah ni tak perlu nak bincang beriya-iya sangat sebab ia perkara mudah, jadi aku tak ambil kisah sangat. Tetapi bila dinyatakan kenduri tersebut nak dilangsungkan selama 3 hari berturut-turut maka aku terima sahaja tanpa banyak soal. Tetapi aku masih juga tertanya, kenapa nak buat sampai 3 hari? Adakah bacaan Yassin dan tahlil tersebut sampai kepada arwah?. Bacaan Yassin dan tahlil oleh anak-anak arwah memang boleh sampai tetapi bagaimana dengan bacaan para tetamu yang datang?.

Aku ambil pendekatan bahawa juadah yang diberikan kepada tetamu sebagai sedeqah jariah arwah untuk bekalan di kubur. Ok, itu dah selesai. 3 pun 3 harilah, jangan sampai cukup eddah sudah.. letih nak mengemas.

Tiba-tiba terdengar pula ‘fatwa’ yang aku tak pernah dengar dari mana-mana ulama’ bahawa segala barang arwah tak boleh disedeqahkan selagi belum cukup 40 hari arwah meninggal dunia. Terdengar lagi KATANYA arwah masih ada di rumah tengok anak-anak, tengok baju, tengok periuk belanga, tengok mesin basuh, tengok DVD, tengok TV, tengok Astro selama 40 hari dan ditambah lagi setiap hari raya arwah turun datang rumah. Jadinya, tak boleh sedeqah barang-barang tu nanti arwah menangis kononnya arwah sedih tengok semua barangnya dah disedeqahkan KATANYA. Tapi aku tak sure kalau jual barang-barang arwah dapat duit mungkin arwah tak menangis kot?

Pemahaman 40 hari inilah yang membuat aku sedikit marah kepada si tukang KATA tadi. Persoalannya sekarang, adakah arwah nak tunggu 40 hari dalam kubur baru arwah boleh dapat pahala sedeqah jariah tersebut?. Persoalan ini aku tak boleh jawab sebab ianya hanya logik akal semata-mata, tetapi yang jelas dalam mana-mana nas Al-Quran, Hadis, Ijma’ dan lain-lain lagi tak dinyatakan perkara ini. Perkara 40 hari ini hanyalah sebagai adat sahaja yang digunapakai oleh adat-adat tertentu yang tak mendalami ilmu Islam sebenar.

Bagi aku perkara yang baik tak tak elok ditangguhkan, baik dipercepatkan agar arwah dapat backup semasa dalam alam barzakh. Nak tunggu 40 hari baru dapat backup? Kalau berperang aku rasa dah kalah teruk dah… lunyai jawabnya. Sebab sayangnya ahli keluarga kepada arwah, jadi aku keraskan juga hujah aku agar diteruskan niat untuk sedeqah segala halmilik arwah yang boleh disedeqahkan agar arwah releks sikit di alam barzakh sana.

Semoga arwah dicucuri rahmat Allah Ta’ala hendaknya.. aminn.

Tinggalkan Jawapan

