Positifkah Kita?

Beberapa kali tertengok satu iklan mengenai “POSITIF” di tv. Ada yang nak tolong orang buta lintas jalan, ada yang nak bangun pukul 8 pagi, ada yang nak tolong Orang Asli, dan macam-macam lagi perkara yang dinyatakan untuk menunjukkan bahawa kita adalah positif. Ya, aku setuju dengan iklan seperti ini, sehinggakan pihak penganjur iklan juga buat pertandingan untuk menggalakkan rakyat Malaysia menjadi positif.

Dalam Islam, adab dan akhlak yang diajar telah pun ditanam untuk menjadi seorang positif. Dengan kata lain, akhlak Rasulullah SAW itu sendiri adalah role model yang paling positif yang mampu untuk mempengaruhi orang disekeliling untuk sama positif. Paling mudah perkara positif yang kita boleh lakukan mengikut akhlak Rasulullah SAW adalah senyum. Senyum itu sedeqah yang paling mudah, dan inilah bentuk perbuatan positif yang mempunyai aras yang paling tinggi frekuensinya yang akan mempengaruhi orang sekelilingnya.

Islam itu indah, mudah dan positif. Jika kita mengikut akhlak dan adab Rasulullah SAW, maka positiflah hidup kita. Memang perku untuk mempromosikan gaya hidup positif kerana manusia ini mudah lupa dan nafsu amarah sentiasa berebut untuk keluar dari dalam diri, tetapi dengan sifat positif, semua akan dapat diatasi. Jom POSITIFKAN diri anda!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: