Perpustakaan Mini Ayah

Balik semalam ke rumah ayah di kampung. Kebetulan pula malam tadi Final Piala FA, Pahang lawan Felda United. Kami anak-beranak melangut depan tv. Mula-mula macam dah tak ada harapan nak menang bila Felda United dapat gol sebiji. Masuk separuh masa kedua, dua puluh minit terakhir, Pahang dapat dua gol terus. Bersorak aku di rumah ayah, Kampung Relong, Kuala Lipis, Pahang… Haha. Pahang menang 2-1 dengan Felda United. Tahniah Pahang, tahniah juga Felda United kerana berjaya ke Final.

Macam biasa, bila dah balik kampung ni, tak banyak kerja nak buat. Biasa masa dihabiskan dengan baca buku-buku dalam simpanan ayah turun-temurun dari simpanan arwah Aki. Tapi kebanyakan buku yang aku baca pun adalah buku baru yang ayah dan mak beli di pesta atau karnival buku sejak bertahun lepas. Baca buku antara aktiviti ayah dan mak selepas mereka bersara. Aku… Aku tumpang baca aje. Haha.

Perpustakaan mini ayah dah lama wujud, seingat aku sejak ayah bina rumah ni semasa umur aku tingkatan peralihan (sesi setahun sebelum masuk sekolah agama) memang ayah dah rancang untuk buat satu bilik khas untuk simpan buku-buku dia. Sekarang ni dah ber-rak-rak buku, itupun tak cukup rak nak simpan. Banyaknya buku ayah ni sehingga aku sendiri apabila buat kertas projek masa Diploma di KIPSAS dulu menggunakan hampir 70% rujukan (literature review) melalui rujukan dan buku simpanan ayah ini. Malah, arwah Mak Ndak dulu pun masa buat thesis degree beliau di UKM selalu datang ke rumah ayah untuk dapatkan rujukannya (Al-Fatihah kepada Allahyarhamah Ustazah Dalilah Ibrahim).

Aku sedikit pelik, kadang-kadang terfikir sebab banyak buku dan rujukan simpanan ayah berkitar tentang ilmu keagamaan baik tafsir Al-Azhar, tafsir Fi Zilalil Quran, tafsir al-Munir, Kitab Al-Uum, sirah-sirah Nabi, kitab Ihya’ Ulumiddin, Mustika Hadis jilid 1-3 dan banyak lagi, sedangkan ayah seorang yang berlatar pendidikan Sains dan Biologi. Itu yang buat aku pelik tapi kagum dengan ilmu ayah.

Sekarang ni lagi bertambah buku-buku keagamaan bilamana setiap tahun ayah dan mak akan ke karnival buku di Putrajaya dan PWTC. Tak pernah tak pergi. Jadi aku tumpang baca aje la… Haha. Semoga usaha ayah dan mak menambah buku-buku dan rujukan ini memberi manfaat kepada anak cucu cicit mereka kelak, dan diberkati Allah Ta’ala. Ameen.

20140608-115655-43015849.jpg
20140608-115812-43092607.jpg
20140608-115844-43124178.jpg
20140608-115855-43135884.jpg

Di tag , ,

Tinggalkan Jawapan

