I S T I Q A M A H

Biasa kita dengar pepatah menyebut, “sikit-sikit, lama-lama jadi bukit“, jika kita faham yang ini, tiada masalah untuk kita mengukir kejayaan. Seorang mentor aku dalam takaful selalu berpesan, “Kes yang kita closed hari ni bukanlah satu hasil yang kita pada waktu closed tu, tetapi ia adalah hasil dari kerja kita sebelum-sebelumnya“. Ya, aku setuju. Allah Ta’ala melihat usaha-usaha kita yang dahulu, barulah Dia anugerahkan hasil selepas usaha tersebut. Tidak hairanlah kita lihat walaupun orang itu bukan muslim, tetapi dengah usahanya, dia akan dapat bahagian rezekinya. Itulah tanda adil Allah Ta’ala pada makhluknya walaupun makhluk tersebut tidak menyembahNya. Oleh itu, jika kita terus konsisten (istiqamah), akan ada hasil diantaranya. InsyaAllah.

Rasulullah SAW bersabda, “Amalan yang paling disukai Allah adalah amalan yang dilakukan secara istiqamah (terus-menerus) walaupun ianya sedikit“. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Dari Aisyah r.a. berkata, Nabi pernah ditanya, “Manakah amal yang paling dicintai Allah?”. Baginda bersabda, “Yang dilakukan secara terus menerus meskipun sedikit“. Baginda bersabda lagi, “Dan lakukanlah amal-amal itu, sekadar kalian sanggup melakukannya“. (Hadis Riwayat Bukhari) 

K.E.R.J.A.K.E.R.A.S™ 

#ilovemyjob #takafuladvisor #etiqatakaful #kerjakeras

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: