Perbaiki Diri

 

 Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri” – Ar-Rad (13:11)

Ayat Al-Quran diatas biasa kita baca dan dengar, tetapi apa kesannya kepada kita? Kalau nak senang faham dengan ayat mudah ialah – Allah Ta’ala sentiasa memberi peluang kepada hamba-Nya untuk ubah dan perbaiki diri sendiri untuk lebih berjaya baik di dunia mahupun akhirat.

Tapi biasanya langit tidak selalu cerah, dalam perjalanan tersebut, kita akan tempuh pelbagai ujian dan cabaran. Pada permulaan awal saya menyertai takaful sebagai wakil, dengan kelayakan pendidikan bertaraf Master Degree, pilihan “kerjaya tidak popular” (meminjam ayat seorang leader dalam Etiqa Takaful) menjadi ujian paling besar. “Belajar tinggi-tinggi tapi jadi ejen takaful“, sungguh low class bunyinya kerjaya wakil takaful ni. Tetapi saya memilih untuk tidak mengkayakan orang lain walhal saya boleh mengkayakan diri sendiri… Kenapa tidak? Yang penting saya percaya apa yang saya buat dan Allah Ta’ala sentiasa bersama saya.

Sesungguhnya “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…” – Al-Baqarah (2:286).

K.E.R.J.A.K.E.R.A.S™

#ilovemyjob #takafuladvisor #etiqatakaful #kerjakeras

Tinggalkan Jawapan

