Kerjaya Tak Popular

 

Mula-mula ambil keputusan untuk jadi wakil takaful, hati ni penuh dengan gundah-gulana. Ye la… Bukan kerja makan gaji, akhir bulan tak tentu lagi dapat cukup duit nak tampung perbelanjaan. Dah la ambil keputusan buat full-time, basic income is zero!

Waktu tu rakan-rakan tengah sibuk pergi kursus JQaf, peperiksaan PTD, sambung belajar luar negara dengan tajaan kementerian, dan macam-macam lagi. Tapi aku? Aku baru nak bertapak dengan kosong!. Gila apa?

Hari-hari duduk fikirkan perkara tu. Nak tak nak kena juga buka booth depan CIMB di Batang Kali setiap malam sebab risau ‘miss soru‘ bila sampai pembayaran komisyen bulan depan. Tapi Allah Ta’ala itu Maha Adil, tengah kita bersusah hati dan hanya berharap bantuan-Nya, Dia hantar prospek yang akhirnya aku berjaya closed satu keluarga 7 kes dengan sumbangan secara tahunan. Kita usaha, kita dapat. Ya., komisyen yang aku terima pada bulan depan sekali ganda lebih tinggi dari gaji seorang guru siswazah yang terlatih. 

Lega.

Bila dah tahu cara nak hidup, fikiran nak cari kerja seperti rakan-rakan lain hilang secara tak sedar, walaupun begitu kadang-kadang terfikir juga. Tapi tidak melayan. Hanya tertanya, “Jika aku seorang executive atau guru, apa yang sedang aku lakukan sekarang ini?“.

Aku tak perlu ikut cara orang lain, kerana aku adalah aku.

K.E.R.J.A.K.E.R.A.S™

#ilovemyjob #takafuladvisor #etiqatakaful #kerjakeras

Tinggalkan Jawapan

