Category Archives: Kekeluargaan

Perpustakaan Mini Ayah

Balik semalam ke rumah ayah di kampung. Kebetulan pula malam tadi Final Piala FA, Pahang lawan Felda United. Kami anak-beranak melangut depan tv. Mula-mula macam dah tak ada harapan nak menang bila Felda United dapat gol sebiji. Masuk separuh masa kedua, dua puluh minit terakhir, Pahang dapat dua gol terus. Bersorak aku di rumah ayah, Kampung Relong, Kuala Lipis, Pahang… Haha. Pahang menang 2-1 dengan Felda United. Tahniah Pahang, tahniah juga Felda United kerana berjaya ke Final.

Macam biasa, bila dah balik kampung ni, tak banyak kerja nak buat. Biasa masa dihabiskan dengan baca buku-buku dalam simpanan ayah turun-temurun dari simpanan arwah Aki. Tapi kebanyakan buku yang aku baca pun adalah buku baru yang ayah dan mak beli di pesta atau karnival buku sejak bertahun lepas. Baca buku antara aktiviti ayah dan mak selepas mereka bersara. Aku… Aku tumpang baca aje. Haha.

Perpustakaan mini ayah dah lama wujud, seingat aku sejak ayah bina rumah ni semasa umur aku tingkatan peralihan (sesi setahun sebelum masuk sekolah agama) memang ayah dah rancang untuk buat satu bilik khas untuk simpan buku-buku dia. Sekarang ni dah ber-rak-rak buku, itupun tak cukup rak nak simpan. Banyaknya buku ayah ni sehingga aku sendiri apabila buat kertas projek masa Diploma di KIPSAS dulu menggunakan hampir 70% rujukan (literature review) melalui rujukan dan buku simpanan ayah ini. Malah, arwah Mak Ndak dulu pun masa buat thesis degree beliau di UKM selalu datang ke rumah ayah untuk dapatkan rujukannya (Al-Fatihah kepada Allahyarhamah Ustazah Dalilah Ibrahim).

Aku sedikit pelik, kadang-kadang terfikir sebab banyak buku dan rujukan simpanan ayah berkitar tentang ilmu keagamaan baik tafsir Al-Azhar, tafsir Fi Zilalil Quran, tafsir al-Munir, Kitab Al-Uum, sirah-sirah Nabi, kitab Ihya’ Ulumiddin, Mustika Hadis jilid 1-3 dan banyak lagi, sedangkan ayah seorang yang berlatar pendidikan Sains dan Biologi. Itu yang buat aku pelik tapi kagum dengan ilmu ayah.

Sekarang ni lagi bertambah buku-buku keagamaan bilamana setiap tahun ayah dan mak akan ke karnival buku di Putrajaya dan PWTC. Tak pernah tak pergi. Jadi aku tumpang baca aje la… Haha. Semoga usaha ayah dan mak menambah buku-buku dan rujukan ini memberi manfaat kepada anak cucu cicit mereka kelak, dan diberkati Allah Ta’ala. Ameen.

20140608-115655-43015849.jpg
20140608-115812-43092607.jpg
20140608-115844-43124178.jpg
20140608-115855-43135884.jpg

Di tag , ,

Bicara Buku: Bersyukur Saat Diuji

20140602-100656-36416739.jpg

Buku ni dah lama dah ada, mak dan ayah beli di pesta buku di PWTC kalau tak silap aku. Buku tulisan Prof. Ahmad Kamil yang kini bekerja dan menetap di Kota Madinah. Buku ini wujud hasil pengalaman beliau dalam menghadapi saat-saat diuji dengan ujian bencana alam, ujian harta benda, ujian penyakit, ujian kematian, ujian fitnah dan banyak lagi.

Apa yang menarik dalam tulisan beliau ini, ia tulisan dari hati yang menyentuh hati aku selaku pembacanya. Sudah seminggu aku khatam, tetapi impak nasihat beliau kepada aku (pembaca) masih segar dan terasa. Nasihat kesabaran, kekuatan, ketaqwaan kepada Allah Ta’ala, nasihat-nasihat amalan, kecintaan kepada pencipta, nasihat khusyuk solat dan berbagai lagi, semua nasihat ini terkesan. Alhamdulillah.

Semoga penulisnya dirahmati Allah Ta’ala.

Di tag , , , , ,

Wali, Waris dan Warisan

Perkara yang selalu kita terlepas pandang.

Jika anda seorang ATUK, AYAH, ABANG atau ADIK LELAKI, anda adalah WALI kepada CUCU PEREMPUAN, ANAK PEREMPUAN, KAKAK dan ADIK PEREMPUAN anda dimana terletak pada anda TANGGUNGJAWAB jika mereka kematian SUAMI.

Sebagai wakil takaful, nasihat aku mudah sahaja iaitu – menjadi TANGUNGJAWAB anda untuk memastikan semua MENANTU LELAKI, ABANG dan ADIK IPAR LELAKI anda memilik sijil TAKAFUL kerana jika berlaku musibah terhadap mereka, sekurang2 tidak menjadi beban kepada ANDA sebagai WALI mereka dari segi kewangan, kerana….

….kerana nak tanggung diri sendiri dan keluarga sendiri pun menggagau setiap bulan, boleh pening mikir… Temui wakil takaful anda sekarang, atau PM aku…

Dibawah ini adalah satu perkongsian dari rakan Facebook:

Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya…iaitu datuk atau pakciknya, bukan tanggungjawab si ibu. (Perkongsian dari ustazah Nik Salida Suhaila – al Maraaya, tv alhijrah). Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain. Saya tahu pun setelah kematian ayah 7 tahun yang lepas. Pada ketika itu saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri.

Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki…bertanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja.

Sarapan RM 6,000

Kes sarapan RM 6,000 di sebuah restoran Pengkalan Chepa, Kelantan sehari dua ni memang kecoh. Ye la, sarapan aje pun takkan la sampai RM 6,000, cekik darah punya harga – itulah yang akan kita fikirkan, tetapi setelah meneliti dan mendengar alasan dan penafian pihak restoran, maka jelas pada kita apa yang sebenarnya berlaku.

Saya tak mahu nak ulas panjang, cuma saya nak berkongsi pengalaman tentang perkara yang hampir sama situasinya dengan kes sarapan RM 6,000 ini. Sebelum saya memulakan kerjaya sebagai seorang wakil takaful ini, saya telah mengendali sebuah restoran milik keluarga mertua hampir dua tahun lamanya. Pada waktu itu, saya dan isteri sedang menghabiskan Ijazah Sarjana di MSU. Ibu mertua seorang katerer yang agak terkenal di kawasan beliau, kebanyakan pesanan tempahan katerer adalah dengan beliau, baik kenduri kahwin, kenduri kesyukuran, aqiqah, majlis-majlis keraian VVIP dan jabatan-jabatan kerajaan adalah dengan beliau. Kehebatan dan masakan yang sedap menjadi buah mulut orang ramai jika mahu menempah makanan, dan salah satu rahsia lain dari masakan yang sedap ialah harga adalah murah berbanding katerer lain. Begitu juga restoran, harga makanan dan minuman masih kekal walaupun kos bahan mentah ada kalanya naik dan tak turun-turun. Tetapi saya bersyukur kerana sambutan pelanggan masih kekal pada waktu itu.

Saya hanya menjaga dan mengendali restoran yang menyediakan sarapan, makanan tengahari, dan masakan Thai pada waktu malam. Selain itu juga, saya membantu dalam urusan katerer ibu mertu, tetapi hanya urusan kerja-kerja renyah, manakala urusan kewangan katerer saya tidak masuk campur, sehinggalah isteri berkongsi masalah urusan kewangan katerer yang agak meruncing dek kerana orang berhutang. Buat kenduri kahwin, nampak gah, tetapi berhutang. Ibu mertua saya ini jenis seorang yang lembut dan bertolak-ansur, kadang-kadang pelanggan sering mengambil kesempatan terhadap kebaikan beliau. Saya dan isteri pernah menjadi “Ah Long” untuk mengutip hutang kenduri kahwin sehingga si pengantin yang berkahwin dan mempunyai anak seorang, tetapi liat untuk membayar kos katerer kepada ibu mertua saya. Saya melihat perkara ini akan menjadi ‘barah’ yang akan merosakkan kewangan perniagaan katerer ibu mertua saya, dan sangkaan saya ini menjadi benar kerana ditambah dengan masalah L.O oleh pihak kerajaan yang mahu katerer tapi lambat bayar. Masalah L.O ini menjadi punca utama kerana ia mengganggu sistem aliran tunai perniagaan katerer ibu mertua saya. Jika L.O ini lambatnya seminggu atau sebulan mungkin tiada masalah, tetapi jika melarat sehingga dua hingga tiga bulan akan menyebabkan aliran tunai akan terganggu teruk.

Apabila masalah L.O ini berlaku, saya menasihati ibu mertua agar berhenti mengambil tempahan L.O dari kerajaan yang besar-besar, hanya ambil L.O yang kecil dan cepat dapat. Bukan tolak rezeki, tetapi masalah kewangan katerer semakin meruncing. Gaji pekerja perlu dibayar, bahan mentah juga perlu dibayar tunai, bil-bil utiliti juga begitu. Jika masalah aliran tunai yang selalu tertangguh ini berterusan, jawabnya katerer akan berhutang dengan pekerja dan supplier. Alhamdulillah, akhirnya masalah L.O ini semakin hari berkurangan. Tempahan dari syarikat swasta semakin hari bertambah kerana urusan dengan mereka mudah, hari ini makan, selesai makan bagi invoice, esok lusa dapat cek. Mudah dan menguntungkan.

Waktu itu kumpulan jabatan-jabatan kerajaan seperti biasa menempah katerer dengan ibu mertua, tetapi ada ketika mereka datang makan di restoran pula. Oleh itu dalam seminggu, kadang-kadang sehingga tiga kali kumpulan-kumpulan mereka datang untuk makan di restoran. Kali ini ia berkaitan terus dengan saya, kerana saya yang mengendalikan restoran tersebut. Masakan harian untuk menu tengahari biasanya dibuat untuk 300-400 orang sehari, tetapi apabila kumpulan kerajaan ini datang tanpa makluman awal akan menyebabkan pelanggan setia yang selalu makan di restoran ini tidak berkesempatan untuk menjamu selera kerana makanan telah licin. Selain itu, kumpulan kerajaan ini cuba untuk menjelaskan bayaran secara L.O juga dengan saya, tetapi saya jenis berkeras tidak terima L.O kerana pengalaman katerer ibu mertua telah mengajar saya. Jadi mereka terpaksa membayar secara tunai kepada saya sehingga ada kata-kata yang tidak sedap didengar sampai ke telinga saya kerana saya tidak berkompromi dengan mereka.

Saya tidak mengambil endah perkara tersebut, saya berniaga, bukan makan gaji seperti mereka yang sudah pasti duit masuk poket tiap-tiap bulan. Pendapatan saya berdasarkan keuntungan jualan harian restoran. Kalau tiada jualan akibat hutang, maka pendapatan saya, gaji pekerja dan pembelian bahan mentah juga akan terganggu. Saya kekalkan secara tunai. Dan kesan daripada itu, saya dinasihati agar tidak terlalu keras. Saya akur demi ‘menjaga hati’ sesetengah pihak. Aktiviti kumpulan kerajaan makan di restoran lama kelamaan semakin menjadi-jadi, sehinggakan pelanggan tetap terpaksa pergi ke restoran lain untuk menjamu selera. Masalah L.O kembali menghantui saya. Mereka datang makan tidak memaklumkan awal kepada saya, makanan cukup-cukup untuk pelanggan luar, bila habis makanan, pelanggan luar lari. Malah ditambah dengan L.O dan hutang. Memang pedih nak tanggung sehingga saya sendiri memaklumkan kepada ibu mertua untuk berhenti dari mengendalikan restoran beliau. Saya tak mampu nak bersabar dengan karenah mereka. Pada saya mereka bukan pelanggan saya, pelanggan saya adalah mereka yang datang ke restoran dan bayar tunai setiap hari itulah pelanggan saya. Mereka hanya datang apabila ada makan ‘percuma’ yang dibayar melalui L.O.

Saya mengambil risiko untuk berhenti dan menjadi wakil takaful secara sepenuh masa, kerana ini lebih baik dari menjalankan urusan dengan orang yang suka mengambil kesempatan diatas kebaikan orang lain. Selepas beberapa tahun saya meninggalkan restoran, akhirnya restoran terpaksa ditutup kerana masalah kewangan yang meruncing dan pemergian ibu mertua saya ke Rahmatullah. Dalam hati kecil saya ada sedikit kekesalan dan kecewa kerana tidak dapat membantu, mungkin saya penting diri sendiri. Tetapi saya ada alasan kukuh untuk itu, tetapi biarlah ia tenggelam dengan pengalaman yang telah lepas. Semoga roh ibu mertua saya dirahmati Allah Ta’ala.

40 Hari

Alhamdulillah, sudah hampir 31 tahun aku hidup di muka bumi dan berbagai pengalaman dan ilmu yang aku pelajari secara langsung dan tidak langsung. Tapi kalau nak dibandingkan dengan mereka yang sudah mencapai jubli emas, apalah sangat aku ni.

Bila bercerita tentang kematian, kebiasaan masyarakat kita iaitu ahli keluarga akan melakukan tahlil untuk si arwah agar ia tenteram di alam kubur.  Secara syara’nya aku tak pasti sebab tak habis mengaji lagi bab ini, tapi secara adat memang selalu berlalu di mana-mana sahaja ceruk Malaysia ini. Paling lama pun 3 hari 3 malam yang pernah aku lalui, paling cepat pun sehari sahaja iaitu pada hari arwah dikebumikan iaitu pada malamnya. Malah ada yang tak buat pun kenduri tahlil arwah.

Adat di kampung aku, sudah memadai sehari kenduri tahlil. Itupun dengan niat juadah yang disajikan kepada tetamu adalah amalan sedeqah amal jariah untuk si arwah tersebut.  Sebab ada Hadis yang menyatakan bahawa apabila matinya seorang manusia maka terputuslah dia dengan dunia kecuali 3 perkara iaitu: (1) Sedeqah jariahnya, (2) Ilmu yang bermanfaat, (3) Doa anak-anak si mati yang soleh dan solehah.

Baru-baru ini ada ahli keluarga aku yang meninggal. Pada aku bab kenduri tahlil arwah ni tak perlu nak bincang beriya-iya sangat sebab ia perkara mudah, jadi aku tak ambil kisah sangat. Tetapi bila dinyatakan kenduri tersebut nak dilangsungkan selama 3 hari berturut-turut maka aku terima sahaja tanpa banyak soal. Tetapi aku masih juga tertanya, kenapa nak buat sampai 3 hari? Adakah bacaan Yassin dan tahlil tersebut sampai kepada arwah?. Bacaan Yassin dan tahlil oleh anak-anak arwah memang boleh sampai tetapi bagaimana dengan bacaan para tetamu yang datang?.

Aku ambil pendekatan bahawa juadah yang diberikan kepada tetamu sebagai sedeqah jariah arwah untuk bekalan di kubur. Ok, itu dah selesai. 3 pun 3 harilah, jangan sampai cukup eddah sudah.. letih nak mengemas.

Tiba-tiba terdengar pula ‘fatwa’ yang aku tak pernah dengar dari mana-mana ulama’ bahawa segala barang arwah tak boleh disedeqahkan selagi belum cukup 40 hari arwah meninggal dunia. Terdengar lagi KATANYA arwah masih ada di rumah tengok anak-anak, tengok baju, tengok periuk belanga, tengok mesin basuh, tengok DVD, tengok TV, tengok Astro selama 40 hari dan ditambah lagi setiap hari raya arwah turun datang rumah. Jadinya, tak boleh sedeqah barang-barang tu nanti arwah menangis kononnya arwah sedih tengok semua barangnya dah disedeqahkan KATANYA. Tapi aku tak sure kalau jual barang-barang arwah dapat duit mungkin arwah tak menangis kot?

Pemahaman 40 hari inilah yang membuat aku sedikit marah kepada si tukang KATA tadi. Persoalannya sekarang, adakah arwah nak tunggu 40 hari dalam kubur baru arwah boleh dapat pahala sedeqah jariah tersebut?. Persoalan ini aku tak boleh jawab sebab ianya hanya logik akal semata-mata, tetapi yang jelas dalam mana-mana nas Al-Quran, Hadis, Ijma’ dan lain-lain lagi tak dinyatakan perkara ini. Perkara 40 hari ini hanyalah sebagai adat sahaja yang digunapakai oleh adat-adat tertentu yang tak mendalami ilmu Islam sebenar.

Bagi aku perkara yang baik tak tak elok ditangguhkan, baik dipercepatkan agar arwah dapat backup semasa dalam alam barzakh. Nak tunggu 40 hari baru dapat backup? Kalau berperang aku rasa dah kalah teruk dah… lunyai jawabnya. Sebab sayangnya ahli keluarga kepada arwah, jadi aku keraskan juga hujah aku agar diteruskan niat untuk sedeqah segala halmilik arwah yang boleh disedeqahkan agar arwah releks sikit di alam barzakh sana.

Semoga arwah dicucuri rahmat Allah Ta’ala hendaknya.. aminn.

Karut Marut

Al-Fatihah buat bonda mertua aku yang kembali ke Rahmatullah 5 Jan 2011 jam 2.00 pagi di Hospital Selayang. Terima kasih pada kakitangan wad 7D, 9C dan ICU yang menjaganya semasa arwah sedang sakit.

Dalam tengah-tengah kritikal, aku sentiasa berfikiran positif bahawa setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya dan ini semua qada dan qadar Allah Ta’ala yang menjadikan setiap sesuatu bersebab. Kadang-kadang orang Melayu kita mudah berfikiran dangkal tanpa berfikir apa yang menyebabkan sesuatu perkara itu berlaku. Apa yang terjadi ini sebagai pedoman untuk kita semua.

Barangkali hanya orang yang beriman sahaja yang muhasabah diri kenapa setiap musibah yang berlaku pada dirinya adalah sebab dosanya kepada Allah Ta’ala tanpa menuding jari kepada orang lain yang tak ketahui hujung pangkal. Percaya pada bomoh atau tukang mengarut yang kononnya pandai melihat itu dan ini menjadi punca kepada fitnah yang besar. Jelas di sini bahawa bomoh (tukang mengarut) semacam mahu tunjuk yang dia mempunyai ‘power‘ yang hebat sehingga boleh memberi perskripsi yang jelas siapa yang santau menyantau siapa. Padahal sakit yang di alami berpunca dek kecuaian menjaga kesihatan yang dipandang remeh.

Kepercayaan bomoh bukannya salah 100%, tapi kebanyakkannya tak boleh percaya. Secara fikiran yang waras ini, seorang bomoh kononnya tahu itu dan ini tetapi tidak menghadirkan diri ke Masjid untuk Solat Jumaat yang jauhnya rumah dan masjid itu hanyalah 2 minit berjalan kaki adakah boleh dipercayai?. Bagaimana pula kalau ada yang ‘claim‘ mempunyai ilmu ma’rifat yang tinggi tetapi menggunakan colok untuk mengubat adakah boleh dipercayai?. Bagaimana pula ada yang kononnya yang memberitahu bahawa menyantau itu adalah dari kalangan ahli keluarga yang terdekat sedangkan kita pasti dan tahu bahawa individu tersebut bertungkus-lumus Solat Hajat, tadarrus Al-Quran, baca Yassin, Qiamullail untuk minta keredhaan Allah Ta’ala agar orang disayanginya itu kurang terseksa, adakah bomoh tersebut boleh dipercayai?.

Aku menjadi tersentak dan mula mengambil langkah mudah dengan bomoh-bomoh seperti ini. menyebarkan pemikiran logik mengikut nas yang dibenarkan untuk menyedarkan ahli keluarga yang terdekat bahawa bomoh-bomoh ini langsung tak boleh pakai semata-mata mahu mengelakkan dari bahana fitnah melanda keluarga ini.

Paling menyedihkan, ada sesetengah mereka yang tak mahu berfikir secara matang ke atas apa yang berlaku ini. Mereka masih terkial-kial mempercayai bomoh-bomoh dan taksub dengan pembayang-pembayang yang dinyatakan. Kerjanya hanya menuding jari ke arah orang lain tanpa melihat dari sudut islamik. Ironinya mereka bersusah payah meminta pertolongan Allah Ta’ala tetapi solat fardhunya lebur.

Mungkin ini adalah hikmah untuk aku bahawa masih lagi ramai di luar sana yang mempercayai benda karut-marut walaupun mereka ini nampak moden.

Wallahu’alam..