Category Archives: Pandangan

Agama Candu Masyarakat?

“Agama menjadi candu masyarakat” apabila:
1- Kita solat tapi tidak faham kenapa kita solat.
2- Kita berdoa, tapi tidak faham apa yang didoakan.
3- Kita berselawat, tapi tidak faham apa maka selawat.
4- Kita baca Quran, tapi al-Fatihah pun tak tau maksudnya.
5- Kita sembah Allah, tapi tak dapat nak jawab soalan, “Kenapa kita tak nampak Allah?”.
6- Kita beriman dengan malaikat, tapi tak dapat nak jawab, “Kenapa perlu ada malaikat, sedangkan Allah berkuasa?”.
7-
8-

Agama menjadi candu masyarakat – apabila kita buat amalan tanpa ilmu pengetahuan dan tanpa kefahaman.

Agama adalah suatu yang kudus dan suci manakala candu pula mengkhayalkan. Apa kaitannya?

Ia adalah ungkapan seorang Komunis yang tidak percaya kepada Tuhan. Dia menujukan kata-kata ini kepada pemimpin gereja yang memanipulasi gereja untuk memeras duit rakyat atas nama agama. Rakyat yang mendengar arahan pemerintah mengikut ketetapan itu dengan rela tanpa dapat berfikir secara lojik atas asas apakah perintah itu diamalkan. Mereka terkena dengan candu “perintah agama” sehingga menjadi rela dan redo atas apa yang berlaku dan sebagai balasannya adalah Syurga.

Marx menentang segala bentuk penindasan atas nama agama kerana ia memang mencandukan masyarakat. Atas nama agama sahaja, mereka sanggup berbuat apa sahaja walaupun miskin, susah, malah sehingga mati sekalipun. Islam pula bagaimana? Kerana ada di dalam Islam seperti mati Syahid dan sedekah kepada orang lain tanpa balasan. Adakah Islam juga candu kepada orang Islam?.

Ada dua perspektif bagi menjawab persoalan ini iaitu:

Pertama – Kerja, tawakkal dan redo bukan candu.

Terdapat di dalam rukun iman yang keenam itu ialah beriman kepada qada dan qadar. Iaitu mengimani bahawa apa yg berlaku, sama ada buruk atau pun baik, adalah dengan ketentuan Allah yg tidak mampu bg seseorang manusia menolaknya. Ungkapan seperti sabar, tawakkal dan sebagainya hanya diungkapkan selepas semua usaha dan ikhtiyar telah pun dilakukan. Pendekatan ini bukan mencandukan masyarakat, tetapi inilah iman kepada qada qadar yang Allah letakkan sebagai sebagai salah satu cara dalam menangani realiti kehidupan. Ada org susah, ada org miskin, ada yg kaya, dll. Kalau tiada iman ini org akan memberontak atau kecewa di dalam kehidupan, lalu membunuh diri.
Namun, ketika agama digunakan untuk menutup kelemahan sesuatu tindakan atau mencari alasan sebelum sesuatu tindakan yg berkesan dilakukan atau memeras wang dan keringat rakyat – kemudian diminta untuk bersabar, redo, syukur – maka ia adalah mencandukan masyarakat dengan agama.

Kedua – Agama perlu dengan ilmu.

Islam adalah agama yang sesuai dengan akal manusia. Kenyataan Marx itu ternyata meleset kerana Islam bukan kudus sehingga tidak boleh difahami. Sungguhpun ada di dalam Islam perkara yang gagal ditanggapi oleh akal tetapi kebanyakannya dapat difahami secara lojik. Masalahnya ialah orang Islam tidak dapat menjawab sehingga kepada persoalan basic di dalam agama seperti yang digariskan di atas. Ini menyebabkan agama dibuat atas dasar ikut-ikutan sahaja tanpa mengetahui asas kepada amalan itu. Dengan kata lain, dia rela dan sanggup melakukan amalan yang tidak difahaminya itu setiap hari walaupun dia tidak faham. Herankan.. kenapa? Mungkin agak kasar bunyinya, tetapi itulah ungkapan yang diberikan oleh Marx. Tetapi sekiranya orang Islam tidak faham Islam dalam perkara yang sangat basic, mungkin apa yang dikatakan oleh Marx ini ada benarnya.

Kredit: myfaisal online

Diantara Malaysia, Singapura dan Korea Selatan

“KAMU MELIHAT KEBENARAN, KAMU TAHU KEBENARAN TAPI KAMU TETAP MEMILIH KEMUNGKARAN”

Mengapa Malaysia semakin lama semakin tertinggal ???

ANTARA MALAYSIA & SINGAPURA & KOREA SELATAN

Bismillahirahmanirahim. Saya menulis analisis ini bukan atas kepentingan peribadi. Sebab saya bukanlah org politik, Ketua Cawangan atau JKKKK. Saya juga bukan ahli mana2 parti samada yg berhaluan kanan atau kiri. Saya menulis utk org2 susah…utk diri saya alhamdulillah cukuplah sekadar kehidupan sementara di dunia ini.

Oleh itu sudi kiranya sahabat membacanya tanpa mengira fahaman politik kalian. Bacalah dgn hati terbuka. Mengkritik kerajaan yg ada bukan bermakna benci tetapi mahukan kerajaan kembalikan peranan asalnya utk rakyat teramai ini….terima kasih.

Berdasarkan kenyataan bapak2 Menteri itu, sakit hati tak bila baca kenyataan mereka yg bergelar Menteri apabila ditanya oleh rakyat. Pastinya tergurisnya hati mereka yg telah memberi undi atau kepercayaan utk mereka. Selepas diberi kepercayaan mudah sahaja jawab mereka…”Kalau tak suka…”. Jadi eloklah kita panggil mereka ini “Menteri kalau tak suka”.

Saya ingin bertanya kpd anda, jika mereka ini menjadi ketua negara Singapura pada tahun 1965 selepas dipisahkan dari Malaysia, apakah yg akan berlaku? Tidak mustahil akan berulang kembali seperti sejarah Sultan Sulu, jual sahaja kpd Inggeris. Kerana apa saya kata demikian…kerana mereka tidak berwibawa utk membela nasib rakyat.

Jadi di sini mari kita buat perbandingan di antara Malaysia dan Singapura dlm pelbagai sudut. Singapura selepas berpisah dgn Malaysia dlm sengketa politik hanyalah sebuah pulau. Singapura bernasib baik kerana mempunyai seorang Ketua Negara yg diiktiraf dunia sebagai antara insan ‘genius’ di dunia. Saya bukan pemuja Lee Kuan Yew tetapi jujur ada perasaan kagum kewibawaanya.

Bayangkan di’nyah’kan dari Malaysia menjadi sebuah negara yg kecil tanpa minyak dan yg terpenting tanpa air. Nak buat apa??? Kuan Yew bertindak pantas…pertama apa yg dilakukan olehnya ialah menghapuskan rasuah dalam agensi2 kerajaan. Beliau tahu dgn rasuah negara ekonomi sesbuah negara akan hancur. Kemudian dia memulakan ekonomi pasaran bebas.

Anda bayangkan ‘genius’ atau tidak manusia yg bernama Kuan Yew ini…negaranya tiada air…tapi dgn air yg dibelinya dari Johor, dgn air itu juga dia membuat duit utk negaranya berjuta juta ringgit setahun. Johor pula kaya dgn air, dijualnya air tapi dibeli dgn harga lebih mahal daripada Singapura…heeeeee….lucukan.

Bukan pada air sahaja Kuan Yew lakukan tapi kpd minyak. Negara ini tiada minyak tapi dia mengimport minyak utk ditapis dan dieksportnya kembali minyak dgn keuntungan. Singapura juga menerusi dasar pendidikannya melahirkan pekerja yg mahir utk ekonomi negaranya tidak seperti Malaysia yg berminat mengimport tenaga mahir.

Kerana negara ini hampir sifar rasuah, Singapura berjaya menyakinkan pelabur apabila lebih 3 ribu syarikat melabur ke sana. Tidak cukup dari itu bagi menambah pendapatan negara, Singapura telah menjadikan negara sebagai sebuah pusat kewangan dan teknologi tinggi wilayah. Kini jutawan2 dunia terutama di rantau ini tidak perlu ke Switzerland lagi utk menyimpan wang mereka.

Berbanding dgn Malaysia, kita sepatutnya mampu mengatasi ekonomi Singapura. Kita mempunyai minyak, gas, kelapa sawit, kayu jati, air (dijual kpd Singpaura) dan pelbagai lagi. Mengapa kita tidak mampu menggunakan utk menjana ekonomi rakyat?

Kepimpinan negara yg baik, pemimpin kena sentiasa memikirkan bagaimana utk meningkatkan ekonomi rakyat dan bukannya membebankan rakyat. Contohnya dgn sumber alam semujadi yg begitu byk Tuhan berikan, kerajaan terpaksa mengambil subsidi rakyat malah duit rakyat utk dikenakan dgn pelbagai cukai. Persoalannya ke manakah duit negara yg byk itu dibelanjakan???

Apa?…’Hidden hand’…Ada teori mengatakan Singapura ketika dipisahkan dari Malaysia mereka telah meminta nasihat daripada Israel utk membangunkan ekonomi Singapura. Dlm erti kata lain Lee Kuan Yew bukan bertindak seorang diri.

Kenapa kata begitu, antara Lee Kuan Yew byk mengikut atau mengkaji apa yg dilakukan oleh Israel (Yahudi). Contohnya, Israel adalah pengeluar rokok terbesar di dunia tetapi 99% rakyat Israel tak merokok. Ini kerana hasil kajian, rokok akan menghasilkan rakyat yg ‘dungu’ dan berpenyakit.

Sebab itu Singapura melayani rakyatnya yg merokok seperti rakyat kelas kedua. Langkah itu berjaya mengurangkan perokok di kalangan rakyat Singapura. Sebab itu saya tidak menghalang kerajaan Malaysia menaikkan harga rokok kerana ia bagus utk rakyat memikirkan kembali utk berhenti merokok.

Ok tak mengapa…jgn gaduh2. Ye lah Jews bergabung dgn East Jews (bangsa China terkenal juga dgn jolokan East Jews kerana kepintaran mereka) kita terbang ke Korea…Kenapa saya pilih Korea? Korea adalah negara yg jauh lebih mundur dari Malaysia dan pada tahun 1980 ekonomi negaranya sama dgn kita.

KOREA SELATAN DAN MALAYSIA…

Pada tahun 1950…Korea adalah antara negara termiskin di dunia. Ia adalah akibat perang dgn Jepun di mana ketika itu Korea hanya bergantung kpd pertanian sahaja. Menurut ceritanya sekitar tahun 70 an KL jauh lebih maju dari Malaysia. Tapi kini Korea sudah menjadi negara maju dgn penguasaan teknologinya tinggi.

Kita lihat pendapatan perkapita Korea & Malaysia
a)Korea(1980)-$1845.66
b)Malaysia(1980)-$1804.12

Maksudnya di sini pendapatan Malaysia dan Korea lebih kurang sama pada tahun 1980..
Kemudian lihat apa yg berlaku 26 tahun selepas itu.
a)Korea(2006)-$18,674.44
b)Malaysia(2006)-$5,781

Kita ketinggalan hampir 323% dgn Korea. Sebenarnya sejak thun 1985 lagi Malaysia sudah ketinggalan hampir 200% dgn Korea. Kita berangan nak mencapai negara maju menjelang 2020, sedangkan kriteria utama nak jadi negara maju kena pendapatan perkapita $15K ke atas.

Ketika ini pendapatan perkapita kita hanya $5 sahaja. Hanya keajaiban sahaja yg mampu utk Malaysia muncul sebagai sebuah negara maju yg hanya tinggal 7 tahun sahaja lagi. Agak2 boleh ke kawan2?

Lihat di kala kegawatan ekonomi 1997. Korea lebih teruk dilanda kegawatan. Malah mereka terpaksa meminjam berbillion dari IMF. Tapi mereka bergerak pantas utk menjadi negara maju selepas itu. Sedangkan Malaysia yg kononnya hebat sgt tidak meminjam IMF, masih termengah mengah utk memulihkan ekonominya. Pelaburan asing semakin mengecil, pelaburan swasta dlm negeri semakin menurun. Tentu ada yg tak kena dgn polisi yg ada sekarang?

Dari sebuah negara antara yg paling miskin, mereka kini menjadi negara paling kaya dgn nilai ekonomi trillion. Malah mereka menggunakan NIC atau teknologi nuklear mereka dgn baik. Tapi sayangnya bukannya teknologi Korea ini yg dipelajari atau diminati tetapi Gagnam Style dan K Pop yg sampai dulu walaupun 99% rakyat Malaysia tak faham apa yg dinyanyikan. Malah siri drama Korea menjadi kegilaan rakyat Malaysia…khasnya org Melayu bab hiburan nombor satu….heeee.

Kebangkitan Korea dlm bidang automobil awal sedikit dari Proton. Tapi kini kereta Korea (Hyundai & Kia) menguasai 70% kenderaan di Brunei, terjual 1 juta unit di Amerika dan berjuta di seluruh dunia. Proton masih mencari identiti dan pengaruh di negara sendiri. Malah lebih memalukan rakyat sendiri pun tak percaya termasuk saya.

Selepas sengsara 5 kali tukar gear box kereta Perdana V6 dulu, taubat saya nak menggunakan kereta Malaysia. Bukan sebab kita tak patriotik atau tak sokong kereta buatan Malaysia tetapi bagi saya Proton sendiri mengkhianati penggunanya sendiri..5 kali tukar RM 15 k.

Selain itu antara membuatkan pelik dgn Proton kerana tidak mementingkan bab keselamatan pengguna. Kenapa perlu bezakan kalau beli yang basic, ABS dan airbag tak ada .Kalau beli high-line, semua benda tu ada. Seolah-olah yg kaya kamu mendapat lebih keselamatan jika berlaku kecemasan dari org miskin. Mcm kes kapal Titanic la pulak.

Berbalik kpd negara Korea…mereka sudah jauh pergi dlm peciptaan produk elektronik. Malah mereka menguasai dunia seperti Samsung dan LG. Samsung seperti saya tulis sebelum ini adalah jenama HP yg paling digemari di seluruh dunia..Pelaburan berbillion ringgit kerajaan Korea kepada generasi pelajar2 utk menguasai Sains Teknologi membuahkan hasilnya kini.

Ekonomi Korea Selatan maju sebab rakyat dia berani bersuara. Di sana mereka yg berjawatan pemimpin tak berani nak buat benda2 mengarut macam di Malaysia. Mentaliti rakyat kita masih lagi rendah walaupun pada hakikatnya dan 53 tahun merdeka. Senang je kena tabur janji bagai…bagi BRIM balik pilih benda yg sama . Perlu diingat sampai bile kita nak macamni.

Bagi saya parti politik hanyalah satu wadah. Pembangkang perlu wujud sebagai chk n balance. Saya tak kata kita patut bangkang je apa yg kerajaan buat. Kalau idea bagus, kaedah efisyen, kita pun boleh setuju. Begitu juga kalau ada idea pembangkang yg bagus, kerajaan memerintah patut bersetuju dan laksanakan. Itulah guna pembangkang dlm setiap negara.

Contoh, byk ketirisan yg berlaku dlm pentadbiran. Korea dan Singapura masalah inilah dulu dibasminya (rasuah). Tapi kita cakap bab rasuah mcm halal pula jadinya. Malah rasuah boleh disebut sebagai komisen utk menghalalkannya. Itu sebab Malaysia still tak boleh compete dgn mereka.

Cukup-cukuplah kata ringgit Malaysia semakin mengukuh sedangkan pada hakikat, matawang asing yg lemah. Kalau kukuh, mesti ada beza dalam kuasa beli. Cuba bandingkan dgn nilai dolar Singapura. Kita semakin lama semakin jauh tertinggal.

Suruh rakyat berjimat…ambil subsidi rakyat. Tapi dlm masa yg sama sibuk nak buat Menara Warisan sedangkan kadar occupied ruang pejabat kat Malaysia ni pun masih lgi dalam kadar 60-70%.Ni tambah lagi beribu pejabat kosong buat apa? Bukankah rakyat rasa diperbodohkan.

Lepas tu kita tgk tahap kecerdasan pemimpin kita. Bila rakyat tanya, sakitnya hati bila kita membacanya…sebab apa mereka begitu. Sebab bukan bidang mereka atau ada agenda tersembunyi. Bodohkan rakyat mcm tak rasa bersalah langsung.

Patut letakkanlah seseorang Menteri itu mengikut kebolehan Menteri terbabit. Yg dulunya belajar ekonomi, PM letak dia dekat Menteri Kebudayaan….sebagai contoh. Apa yg dia boleh sumbangkan. Cuba letak di tempat kemahirannya baru la ia berfungsi dgn baik di kementerian terbabit sb Menteri itu tahu tahu kerja dia macamana.

KENAPA MALAYSIA TAK MAJU2…

Ok, persoalannya kenapa kita tertinggal dgn Singapura dan Korea? Malaysia tak maju sebab kekayaan hanya berlegar pada kroni2 terutama utk parti politik sahaja. Rasuah tak pernah menurun. Audit setiap tahun kerajaan hilang antara 20-30 billion tiap2 tahun. Tak tahu sapa yg lesapkan.

Korea minyak tiada, kayu balak tiada, kelapa sawit tak ada, petroleum tak ada, gas tak ada, Umno tak ada tapi mereka jauh meninggalkan kita. Malah terpaksa berperang dgn Korea Utara lagi. Nak jimatkan kos mereka bawa masuk tentera US . Korea tak buat projek mega, tak buat Istana nak menunjuk2, tak buat rumah PM sampai RM 250 juta. Tapi mereka buat jalan raya yg baik, empangan, budget pendidikan dan sukan yg tinggi utk rakyat mereka.

Selain itu masalah terbesar negara, Malaysia hanya berbangga sebagai bangsa pengguna. Manakala Korea Selatan itu bangsa pencipta . Dlm isu yg lalu saya katakan Pakistan pun dah mampu bina kapal selam sendiri. Sebab itulah mereka boleh pergi jauh, yg kita semakin lama semakin jauh ketinggalan.

UK, US dan Jepun (3 negara maju di dunia) …mereka ni boleh tukar kerajaan setiap penggal kalau mereka tak puas hati dgn dasar pemerintah. Kita tak boleh kerana jika UMNO tidak memerintah maka muncullah hari kiamat. Rakyat akan mati kebuluran. Jalan raya tidak ada lagi org yg mampu membinanya dan sekolah terpaksa ditutup.

Buat sahabatku sekalian. Sebenarnya ia bukan soal UMNO, PAS atau PKR. Ini soal maruah bangsa. Rasuah (duit rakyat) tetapi digunakan atau diambil berbillion ringgit utk perut individu tertentu. Sedangkan jika ketirisan itu mampu disifarkan, nescaya kita mampu memberikan pendidikan percuma.

Kerajaan yg baik sepatutnya memikirkan bagaimana utk membantu rakyat. Bukannya membebankan rakyat. Kerana kegagalan mereka menguruskan dana negara dgn baik atau dilimpahkan kpd kroni masing2, rakyat yg terpaksa menanggung beban tersebut. Umpama anak yg pinjam wang pada Along, habis satu keluarganya diganggu atau diperas ugut. Terpulanglah kpd kalian.

Ada satu peribahasa Inggeris berbunyi, “Anda melihat kebenaran, anda tahu kebenaran itu tetapi anda tetap memilih kemungkaran”.

– Norman Liverpool [truncated by WhatsApp]

Positifkah Kita?

Beberapa kali tertengok satu iklan mengenai “POSITIF” di tv. Ada yang nak tolong orang buta lintas jalan, ada yang nak bangun pukul 8 pagi, ada yang nak tolong Orang Asli, dan macam-macam lagi perkara yang dinyatakan untuk menunjukkan bahawa kita adalah positif. Ya, aku setuju dengan iklan seperti ini, sehinggakan pihak penganjur iklan juga buat pertandingan untuk menggalakkan rakyat Malaysia menjadi positif.

Dalam Islam, adab dan akhlak yang diajar telah pun ditanam untuk menjadi seorang positif. Dengan kata lain, akhlak Rasulullah SAW itu sendiri adalah role model yang paling positif yang mampu untuk mempengaruhi orang disekeliling untuk sama positif. Paling mudah perkara positif yang kita boleh lakukan mengikut akhlak Rasulullah SAW adalah senyum. Senyum itu sedeqah yang paling mudah, dan inilah bentuk perbuatan positif yang mempunyai aras yang paling tinggi frekuensinya yang akan mempengaruhi orang sekelilingnya.

Islam itu indah, mudah dan positif. Jika kita mengikut akhlak dan adab Rasulullah SAW, maka positiflah hidup kita. Memang perku untuk mempromosikan gaya hidup positif kerana manusia ini mudah lupa dan nafsu amarah sentiasa berebut untuk keluar dari dalam diri, tetapi dengan sifat positif, semua akan dapat diatasi. Jom POSITIFKAN diri anda!

Keusahawanan Melalui Takaful: Jadilah Usahawan

Dalam industri takaful di Malaysia, sesiapa sahaja yang cukup syarat untuk menjadi wakil takaful (baca: ejen) boleh melakukannya secara separuh masa atau sepenuh masa.

Apa yang mahu aku tekankan ialah ejen yang memilih menjalankan perniagaan ini sepenuh masa kerana inilah kerjaya mereka – kategori ini tidak termasuk kepada ejen yang hanya menjadikan takaful sebagai kerja sementara sebelum menerima kerja lain.

Paling mudah untuk aku terangkan perkara diatas ialah mengenai ‘sifat’ dan ‘sikap’ usahawan yang sebenar. Bukan mudah untuk menjadi usahawan takaful jikalau hanya mengharap leader semata-mata dalam membentuk keperibadian keusahawanan diri kita dalam industri ini.

Ramai ejen diluar sana melihat industri ini seperti industri lain sedangkan hakikat sebenar industri ini jauh berbeza, lebih-lebih lagi jika ia melibatkan “budaya” perniagaan tersebut. Ejen perlu lihat bahawa perniagaan ini adalah perniagaan sendiri (Self Employed), dan setiap kejayaan kita dalam bidang ini adalah berdasarkan keputusan yang kita sendiri ambil.

Leader hanya sebagai Guru dan Mentor untuk kita menerima tunjuk ajar demi mengejar kejayaan yang diimpikan, tetapi tidak semua leader boleh melakukannya seperti yang kita kehendaki. Apa yang diajar oleh leader wajar kita ikut kerana mereka tidak akan pandu kita ke gaung kegagalan. Akan tetapi kita perlu berfikiran secara kreatif untuk menjadikan tunjuk ajar mereka sesuai dengan kita.

Ada sesetengah ejen yang 100% mengharapkan leader bagi membimbing kerjaya mereka, sedangkan pada waktu ejen tersebut menjadi leader, mereka hilang punca petunjuk untuk meneruskan kerjaya mereka. Malah apa yang paling aku rasa keliru apabila ada ejen yang tersinggung dengan leader mereka kerana tidak menyediakan kemudahan-kemudahan agensi untuk kegunaan ejen, sedangkan jika kita seorang yang bergelar usahawan takaful, perkara tersebut tidak menjadi perkara besar dalam perjalanan kerjaya ini kerana kita adalah seoarang usahawan yang boleh melakukan dan menyediakannya dengan sendiri.

Apa yang aku mahu sampaikan ini adalah setiap ejen berpotensi menjadi leader, tetapi untuk menjadi seorang usahawan mungkin memakan masa yang lama jika ejen masih mengharapkan leader. Akan tetapi, jika ejen tersebut sudah menguasai sifat dan sikap keusahawanan, mereka mudah untuk berjaya dan mudah mengadaptasi dan menyerap segala tekanan dalam industri ini.

Jadilah seorang usahawan walaupun anda masih bergelar ejen, kerana setiap usahawan takaful bermula sebagai ejen.

~ Artikel ini diterbitkan oleh WordPress melalui BlackBerry ~

40 Hari

Alhamdulillah, sudah hampir 31 tahun aku hidup di muka bumi dan berbagai pengalaman dan ilmu yang aku pelajari secara langsung dan tidak langsung. Tapi kalau nak dibandingkan dengan mereka yang sudah mencapai jubli emas, apalah sangat aku ni.

Bila bercerita tentang kematian, kebiasaan masyarakat kita iaitu ahli keluarga akan melakukan tahlil untuk si arwah agar ia tenteram di alam kubur.  Secara syara’nya aku tak pasti sebab tak habis mengaji lagi bab ini, tapi secara adat memang selalu berlalu di mana-mana sahaja ceruk Malaysia ini. Paling lama pun 3 hari 3 malam yang pernah aku lalui, paling cepat pun sehari sahaja iaitu pada hari arwah dikebumikan iaitu pada malamnya. Malah ada yang tak buat pun kenduri tahlil arwah.

Adat di kampung aku, sudah memadai sehari kenduri tahlil. Itupun dengan niat juadah yang disajikan kepada tetamu adalah amalan sedeqah amal jariah untuk si arwah tersebut.  Sebab ada Hadis yang menyatakan bahawa apabila matinya seorang manusia maka terputuslah dia dengan dunia kecuali 3 perkara iaitu: (1) Sedeqah jariahnya, (2) Ilmu yang bermanfaat, (3) Doa anak-anak si mati yang soleh dan solehah.

Baru-baru ini ada ahli keluarga aku yang meninggal. Pada aku bab kenduri tahlil arwah ni tak perlu nak bincang beriya-iya sangat sebab ia perkara mudah, jadi aku tak ambil kisah sangat. Tetapi bila dinyatakan kenduri tersebut nak dilangsungkan selama 3 hari berturut-turut maka aku terima sahaja tanpa banyak soal. Tetapi aku masih juga tertanya, kenapa nak buat sampai 3 hari? Adakah bacaan Yassin dan tahlil tersebut sampai kepada arwah?. Bacaan Yassin dan tahlil oleh anak-anak arwah memang boleh sampai tetapi bagaimana dengan bacaan para tetamu yang datang?.

Aku ambil pendekatan bahawa juadah yang diberikan kepada tetamu sebagai sedeqah jariah arwah untuk bekalan di kubur. Ok, itu dah selesai. 3 pun 3 harilah, jangan sampai cukup eddah sudah.. letih nak mengemas.

Tiba-tiba terdengar pula ‘fatwa’ yang aku tak pernah dengar dari mana-mana ulama’ bahawa segala barang arwah tak boleh disedeqahkan selagi belum cukup 40 hari arwah meninggal dunia. Terdengar lagi KATANYA arwah masih ada di rumah tengok anak-anak, tengok baju, tengok periuk belanga, tengok mesin basuh, tengok DVD, tengok TV, tengok Astro selama 40 hari dan ditambah lagi setiap hari raya arwah turun datang rumah. Jadinya, tak boleh sedeqah barang-barang tu nanti arwah menangis kononnya arwah sedih tengok semua barangnya dah disedeqahkan KATANYA. Tapi aku tak sure kalau jual barang-barang arwah dapat duit mungkin arwah tak menangis kot?

Pemahaman 40 hari inilah yang membuat aku sedikit marah kepada si tukang KATA tadi. Persoalannya sekarang, adakah arwah nak tunggu 40 hari dalam kubur baru arwah boleh dapat pahala sedeqah jariah tersebut?. Persoalan ini aku tak boleh jawab sebab ianya hanya logik akal semata-mata, tetapi yang jelas dalam mana-mana nas Al-Quran, Hadis, Ijma’ dan lain-lain lagi tak dinyatakan perkara ini. Perkara 40 hari ini hanyalah sebagai adat sahaja yang digunapakai oleh adat-adat tertentu yang tak mendalami ilmu Islam sebenar.

Bagi aku perkara yang baik tak tak elok ditangguhkan, baik dipercepatkan agar arwah dapat backup semasa dalam alam barzakh. Nak tunggu 40 hari baru dapat backup? Kalau berperang aku rasa dah kalah teruk dah… lunyai jawabnya. Sebab sayangnya ahli keluarga kepada arwah, jadi aku keraskan juga hujah aku agar diteruskan niat untuk sedeqah segala halmilik arwah yang boleh disedeqahkan agar arwah releks sikit di alam barzakh sana.

Semoga arwah dicucuri rahmat Allah Ta’ala hendaknya.. aminn.

Dimana Halalnya Takaful?

Alaa.. insurans konvensional dan takaful tu sama aje, nama dan istilah sahaja yang berbeza“, kata seorang peserta dalam taklimat takaful di sebuah pejabat kerajaan.

Surat JAKIM mengenai insurans (klik untuk besarkan imej)

Menjadi tanggungjawab aku untuk menerangkan perbezaan takaful dan insurans konvensional. Tidak perlu aku cerita semula mengenai Persidangan Fatwa Kali Ke-16 yang bertarikh 15-16 Februari 1979 yang telah memutuskan Insurans Nyawa (Life Insurance) adalah haram kerana terdapat 3 unsur Riba, Gharar (ketidakpastian) dan Judi kerana tak ramai yang faham makna dan istilah itu. Malah kadang kala ada sebahagian yang lebih faham agama dari Majlis Fatwa Kebangsaan ini. so, kita lupakan fatwa ini sekejap.

Mari kita bincang perkara yang lebih mudah. Apa itu akad jual beli?. Dalam Islam, jika sesuatu perkara itu terlibat dengan muamalat jual beli, maka ia mesti memenuhi rukun dan syarat jual beli tersebut. Antara rukunnya ialah:
1. Penjual dan pembeli
2. Sighah (ijab dan qabul)
3. Ma’qud Alaih (barang dan harga)

Hukum jual beli adalah halal dalam Islam jika sempurna rukun-rukunnya dan tiap-tiap rukun itu sempurna syarat-syaratnya. Sebagai contoh di antara syarat-syarat barang yang mesti dipenuhi ialah:
1. Wujud semasa jual beli
2. Harta yang bernilai dan bermanfaat
3. Milikan sah
4. Mampu untuk diserahkan
5. Mengetahui kuantiti, jenis dan sifat

Persoalannya di sini, apakah ciri-ciri “barang” dalam kontrak jual beli insurans nyawa (konvensional) seperti yang ditetapkan oleh syarak?

Kita sedia maklum bahawa kontrak insurans hanyalah sekeping kertas yang tertulis padanya manfaat kematian, manfaat-manfaat tambahan dan syarat-syarat dan terma kontrak. Tetapi tiada padanya “barang”. Selain itu bila penyerahannya? Penyerahan bila pembeli insurans tersebut mati. Tapi bila pembeli itu mati? Ada siapa yang dapat jawab.

Ok, di sini sudah jelas bahawa urusan jual beli insurans konvensional tidak dapat dipenuhi mengikut hukum syarak, atau dengan ayat mudah urusan tersebut tidak sah. Tetapi bagaimana takaful boleh diterima sedangkan method insurans konvensional dan takaful adalah sama.

Ya, method insurans konvensional dan takaful memang sama, tetapi urusan takaful tiada jual beli. Urusan jual beli tersebut telah digantikan dengan kaedah tabarru‘.

Maksud Tabarru’ ialah menderma atau memberi hak milik secara percuma. Dalam operasi takaful setiap peserta yang ingin mendapat perlindungan takaful mestilah dengan niat yang ikhlas menyumbang (tabarru’) sebahagian tertentu dari sumbangan atau caruman bagi membantu peserta-peserta lain yang menghadapi musibah. Dalam industri takaful, tabarru’ yang diperkenalkan ialah tabarru’ bersyarat (sumbangan bersyarat). Oleh yang demikian, dengan secara automatiknya kontrak dalam takaful adalah dibolehkan dalam Islam kerana tidak berlaku jual beli tersebut.

Secara sedar atau tidak, hukum jual beli dan syarat sah jual beli tidak berlaku dalam takaful. Di Malaysia, takaful mempunyai aktanya sendiri iaitu Akta Takaful 1984 yang membolehkannya berdiri sendiri sebagai satu pilihan alternatif dalam pengurusan risiko selain insurans. Selain itu juga, setiap syarikat pengendali takaful mempunyai Badan Pengawasan Syariah bagi mengawal kehalalan skim-skim takaful yang dikeluarkan, malah di Bank Negara Malaysia juga mempunyai Lembaga Pengawasan/Penasihat Syariah yang mengawalselia skim-skim takaful yang dipasarkan kepada orang ramai. Maknanya di sini, setiap skim takaful yang berada di Malaysia mendapat 2 tapisan syariah sebelum dipasarkan.

Bagi setiap syarikat pengendali takaful di Malaysia, setiap caruman oleh peserta hendaklah dilaburkan di tempat yang halal. Tempat-tempat yang halal ini dikawal oleh Suruhanjaya Sekuriti yang juga mempunyai Lembaga Pengawasan/Penasihat Syariah mereka sendiri dalam menentukan tempat/syarikat “Patuh Syariah” (Syariah Compliance). Oleh itu, secara dasarnya skim takaful memang halal dan dibolehkan, dan secara jelas insurans konvensional tidak mempunyai perkara-perkara ini.

Apa yang menjadi perbincangan dan salah faham sekarang ini adalah ada diantara kita yang tidak faham dan tidak mahu memahami takaful itu. Jika seorang itu telah membeli insurans konvensional dengan alasan 30 tahun dahulu tiada skim takaful, maka itu memang benar. Tetapi kini skim takaful sudah wujud, maka menjadi tanggungjawab diri sendiri untuk berhijrah ke skim yang lebih halal ini.

Dan ini menjadi tanggungjawab seorang wakil takaful untuk mempromosikan skim takafulnya disamping itu tanggungjawab yang besar adalah untuk memberi kefahaman yang jelas mengenai takaful tanpa memburukkan insurans konvensional. Bagi aku ini adalah sebahagian dari dakwah Islamiah. Perkara yang baik seeloknya dihebahkan kepada semua orang.

Perbezaan Antara Insurans dan Takaful (klik untuk besarkan imej)

Wallahu’alam bissawab…